<< Sponsorowane
Neon      poniedziałek, 05.10.2015

Dieta w hiperlipidemii – jak zmienić nawyki żywieniowe, by uregulować poziom cholesterolu?

Oceń ten artykuł
średnia:

0

(0 głosów)

Hiperlipidemia to zaburzenie metaboliczne, które objawia się podwyższonym poziomem tłuszczów – lipidów cholesterolu i trójglicerydów – we krwi. Bez względu na to, czy schorzenie zostało odziedziczone, czy nabyte za sprawą niezdrowego trybu życia, można mu przeciwdziałać. Jaka metoda walki z hiperlipidemią jest najskuteczniejsza? Zmiana nawyków żywieniowych.

Przyczyny hiperlipidemii

Na początek warto zadać sobie pytanie, skąd właściwie bierze się to schorzenie. Bardzo często skłonności do niego przekazywane są w genach, zdarza się jednak, że stoją za nim fatalne nawyki, w tym żywieniowe. Brak aktywności fizycznej i spożywanie zbyt dużej ilości jedzenia w stosunku do potrzeb organizmu skutkuje dodatnim bilansem energetycznym i zwiększeniem poziomu trójglicerydów. Znaczenie mają także, rzecz jasna, rodzaj i jakość konsumowanych produktów – te bogate w tłuszcze zwierzęce szybko wywołają wzrost poziomu cholesterolu we krwi. Warto więc zadać sobie pytanie…

… jak zmienić dietę, aby zwalczyć schorzenie?

Redukcja masy ciała i zdrowe odżywianie to najbardziej skuteczne metody radzenia sobie z hiperlipidemią w jej początkowych stadiach. Konsultacje z lekarzem są oczywiście nieodzowne, zwłaszcza jeśli schorzenie jest zaawansowane lub towarzyszą mu inne choroby. Przed rozpoczęciem farmakoterapii warto jednak spróbować uregulować poziom cholesterolu samodzielnie. O czym należy wówczas pamiętać? Przede wszystkim o ograniczeniu spożycia produktów bogatych w tłuszcze zwierzęce i odpowiednim planowaniu posiłków.

 

Co jeść konkretnie?

Po pierwsze, produkty bogate w błonnik. Podczas zmagań z hiperlipidemią należy zwiększyć jego spożycie do 35/40 g na dobę. W codziennym menu muszą się więc znaleźć płatki owsiane i nasiona roślin strączkowych (zwłaszcza soja – pomaga chronić ściany naczyń krwionośnych). Nie można zapominać o owocach i warzywach – świeżych, suszonych, mrożonych – dziennie należy spożywać przynajmniej 4 dowolnie skomponowane porcje. Najlepsze okażą się bogate w błonnik porzeczki, maliny, jabłka, jagody, gruszki, ale także marchew, dynia, jarmuż, szpinak, groszek czy pietruszka.

Po drugie, nie można zapomnieć o białku. Częste spożywanie ryb, drobiu, chudego mleka oraz roślin strączkowych powinno dostarczyć potrzebną ilość protein. Do jadłospisu warto też dodać wszelkiego rodzaju kasze gruboziarniste, pełnoziarniste pieczywo, ryż i miękkie margaryny zawierające stanole roślinne, np. produkty Benecol.

Z czego należy zrezygnować?

Przede wszystkim – z tłustych potraw. Kiełbasy, wędliny i pełnotłuste produkty mleczne muszą zniknąć z menu, podobnie jak masło, smalec, twarde margaryny, majonez czy żywność typu fast food – hamburgery, chipsy, smażone w oleju frytki. Zaleca się ograniczenie soli i zastąpienie jej sokiem z cytryny oraz mieszanką niezbyt ostrych przypraw. Niekorzystny efekt przyniesie także spożywanie słodkiego pieczywa, dżemów, marmolad i kremowych ciastek. Czy to oznacza, że osoby zmagające się z hiperlipidemią powinny definitywnie pożegnać się ze słodyczami? Na szczęście nie. Istnieje szereg potraw, takich jak lekkie bezy, sałatki owocowe, galaretki czy kisiele, które mogą być wpisane w jadłospis bez względu na poziom lipidów cholesterolu i trójglicerydów we krwi.

Należy mieć jednak stale na uwadze, że to tłuszcze zwierzęce są głównym wrogiem w walce z hiperlipidemią. Wieprzowina, baranina, kaczka, gęś czy różnego rodzaju podroby to produkty, które trzeba wykluczyć z codziennej diety do czasu uregulowania poziomu cholesterolu.

Nawyk zdrowego odżywiania jest jednym z najlepszych, jakie można nabyć. Jest nie tylko ogromną pomocą w zwalczaniu schorzeń, takich jak hiperlipidemia, ale zapobiega także powstawaniu nowych. Odpowiednio skomponowany jadłospis połączony z aktywnością fizyczną naprawdę może zdziałać cuda. Warto przekonać się o tym na własnej skórze!

Czytany 333 razy

Podobał Ci się ten tekst? Podziel się nim z innymi:

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież